Då har årets upplaga av de s k Sommarvärdarna 2021 avslutats. ‘Snyft’ och ‘självömkanden’ från personer som ‘lyckats i livet’ har ofta varit ett ‘stående tema’ i dessa ‘prat’ (HÄR). Kändisar med redan stor publik används för att uppnå på höga lyssnarsiffror (HÄR).
Men vem har brytt sig i slutändan?
Många har INTE ens en susning.
Lyssnarsiffrorna är INTE imponerande, utan några enstaka procent av befolkningen i genomsnitt per ‘sommarprat’ (HÄR).
Knappast ett tillfredsställande genomslag i ‘folkdjupet‘.
Konceptet verkar ‘felvinklat’ och ‘hårt styrt’ där produktionsteamet på Sveriges Radio bakom varje sommarprat verkar följa mestadels en ensidig och förutbestämd ‘mall’. Friheten verkar hårt ‘kringskuren’ för flertalet av ‘pratarna’.
Varför inte låta ‘pratarna’ få ‘fria händer’?
Det nuvarande konceptet undviker i bästa fall ‘bottennapp’.
Men skapar INGA ‘oförglömliga’ och ‘tidlösa’ ögonblick.
Konceptet är förutsägbart – att till varje pris undvika rejäla ‘bottennapp’. ‘Toppar’ och ‘dalar’ borde vara en naturlig del av konceptet och för att utveckla konceptet.
Skippa användandet av både ‘hängslen och livrem’.
Borde pröva ‘vingarna’ utan detaljstyrning för att få ‘luft under vingarna’.
Genomslaget är obefintligt över tid. Visst genomslag uppnås i närtid när det sagts något som uppfattas som provokativt och orsakar ett ‘ramaskri’ eller när ‘prataren’ är en ‘kändis’ som redan finns på de stora medieplattformarna.
Men det är kortvarigt.
Det skrivs nyhetsartiklar efter varje ‘prat’ och varje ‘prat’ kommenteras flitigt på de stora medieplattformarna, så förutsättningarna finns för genomslag.
Det innebär, trots den massiva reklam som ‘sommarpratarna’ får ‘gratis’ på alla ‘håll och kanter’ i media, att ‘genomslaget’ ute i ‘folkdjupet’ i princip ‘obefintligt’.