Sverige har över 340 myndigheter med drygt 260.000 anställda – motsvarar 1 av 15 av ALLA som arbetar ‘på riktigt’!

Det är nog många som ibland undrar var deras ‘skattade’ pengar används till i Sverige.

Det verkar vara ett ‘slukhål’ utan botten.

 

Pengarna som blir kvar för var och en som arbetar ‘på riktigt’ efter skatt beskattas ånyo genom moms och andra avgifter som är mer eller mindre synliga. ‘Skattade’ pengar används bl a för att försörja ‘myndighetssverige’ som är en större ‘koloss’ än de flesta har en aning om – ett ‘slukhål’ som dränerar människors ‘plånböcker’.

Sverige hade i början av 1990-talet drygt 1.300 myndigheter (HÄR). 

Men det finns fortfarande flera hundra myndigheter och minskar INTE längre (HÄR). 

 

Sammanfattningsvis, Sverige har 341 myndigheter (HÄR) med drygt 260.000 anställda (HÄR) med en medellön på knappt 40.000 kr per anställd (HÄR). SCB anger dock att det finns 458 myndigheter inklusive utlandsmyndigheter (HÄR). Varje myndighet har en myndighetschef som erhåller mycket hög lön (HÄR), vilket innebär att det finns en hel stab av andra välbetalda chefer, mellanchefer, biträdande chefer, handläggare och administratörer m m på varje myndighet.

‘Myndighetssverige’ i ett nötskal. 

 

Den arbetsföra befolkningen i Sverige är cirka 5.800.000 varav 4.750.000  är ‘sysselsatta’, vilket motsvarar 82% (HÄR), varav alla INTE arbetar heltid. Notera att det räcker att man arbetar 1 timma per vecka för att klassificeras som ‘sysselsatt’.

En socialdemokratisk ‘uppfinning’ för att ’frissera’ arbetslöshets- och bidragssiffror.

 

Sysselsättningsgraden‘ är en mer rättvisande måttenhet, vilken var 67% under 2020 (HÄR), vilket motsvarar 3.900.000.  Det innebär det följande:

7% av alla som arbetar i Sverige finns på myndigheter.

Det innebär således 1 av 15.

Väcker detta några tankar eller funderingar?